Sunday, January 2, 2011

Dulu2 dah tak sama macam sekarang~!

Owh terlalu cepat masa belalu. Dah masuk hari ke 2 dalam tahun baru. Tapi tak rase sangat. Kalau dulu2, bila nak masuk taun baru jer, mak abah akan bawak gi kedai beli barang2 sekolah. Bawak semua sekali lak tuh. Gi satu kedai, ha, beli apa nak beli. Tapi kena tunggu turn. Lepas settle barang aku, baru barang abang and adik2 laki aku. Hahaha...kenapa aku dulu? Sebab aku anak kesayangan..tettt tipu jer. Sebab aku ja pompuan yang sekolah masa tuh. So, settle kan barang aku dulu sebab laen dari yang laen. Lepas tu terus mintak barang untuk 3 sekali. Bestnya masa tuh. 
Gambar Hiasan~
Tapi tu suma masa sekolah rendah ja. Dah masuk sekolah menengah, dah pandai sikit dah. Gi beli sendiri ngan kawan2. Baju pon mana layan kain koten [cotton] ni. Dah pakai kain lincin. Buat sendiri woOo...tapi mak aku la yang tukang buat. Aku tukang tukang tengok ja~ 

Kalau dulu2 zaman sekolah rendah mesti mak akan beli pensel yang ada corak and raber [pemadam] kat belakang tu banyak2. Time nak gi sekolah, mak akan bagi sorang 2. Pastu mak sorok. Kalau tak sorok, nanti kitorang akan membazir. Agak2 dah habis baru mintak lagi. Tapi kena tunggu semua habis guna dulu. Baru adil. Kalau tak, sape pon tak berani nak mintak. Haha...lawak la plak bila pikir balik. Macam garang jer mak aku. 

 Tapi zaman sekarang ada lagi ka orang pakai pensel tuh? Semua mau dok pakai pensel tekan [pensel tit tit] haha..tak maen dah asah2 ni. Kalau pakai pon yang 2B sebab nak jawab exam. 

Time sekolah rendah jugak la aku rajin giler menabung. Nak beli kaler? Simpan duet sendiri. Nak beli ketas lukisan pon simpan duet sendiri. Sama la ngan adik aku sorang tuh. Tapi dia lagi penjimat kot. Bole beli kasut bola ngan duet simpanan gi sekolah dulu. Kalau dulu2 5 kupang [50 sen] pon dah rasa banyak. Bole beli air [sekupang], nasik lemak [2 kupang] ngan kueh [2 kupang]. Huh...sonoknya.

Tapi kalau sekarang apa bole beli ngan 5 kupang? Ayaq secawan pon singgit. Setengah cawan tak dak juai. Pakat minum kat umah la senang. 

Kalau dulu tak sabar nak naek darjah 4 [bila waktu rehat dikira fasa 2].Sebab bila dah darjah 4, duet blanja bertambah. Tu yang best...

Tapi sekarang aku tengok adik aku dari darjah satu dapat duet sama banyak ngn darjah 6. Huishh...jeles mak aiii...

Kalau dulu2 mak aku suka beli tabung sama untuk kami 4 beradik. Pastu tulis nama. Cukup setaun, mak akan compare sapa lagi banyak menabung. Huh best giler time kira duet tuh. Xsaited kot. Tu lah pemberi semangat kami semua menabung. Kakakah...(^^,)

Tapi sekarang untuk adik aku yang last tuh, dah tak de dah tabung sama macam ktorang. Dia pakai tabung buah nyoq yang Bank Pertanian punya. Haha...ada la jugak mak aku tulis nama. Hehe..ambik ati kot~

Kalau dulu2 aku ngan abang aku gi sekolah kayuh beskat [basikal]. Tapi adik aku, tiap2 hari abah aku antaq. Jeles...

Kalau dulu mak aku akan goreng nasik pagi2 sebelum kami gi sekolah. Lepas besiap2, mak akan suap sorang2. Kalau dah terlambat tuh, sambil bersiap sambil mak aku suapkan nasik. Perghhh...best giler!  Sampai darjah 6 pon macam tuh. Buat nya kitorang tak besaq sampai macam nih~ Tetttt...sekali lagi. 

Tapi zaman adik bongsu aku tuh, dah tak de dah goreng2 nasik suma. Sebab dia sorang ja sekolah rendah. Yang laen dah masuk asrama. Just minum air je lah. Kadang2 tu ada kot mak wat nasik goreng kat dia. Kesian..

Kalau dulu2 jugak, pagi2 aku ngn abang aku bangun pagi jerang ayaq untuk mandi. First jerang dia mandi, second aku punya. Huh best giler.  Komfem menggigil2 lepas mandi even dah campor ayaq hangat. Ayaq bukit kot. Grrr....(~_^)

Tapi adik aku sekarang mandi jer walaupon sejuk menggigil. Huhu...kesian gak...tak de geng nak jerang ayaq~

Kalau dulu, aku ngan abang aku aktif koko maen macam2. Berpeluh2 meleleh2. Tapi adik aku sekarang? Koko, layan chess ja. Cehhh...mampu ke otak bepeluh??? Tingggg~

Ktorang dulu~

Diorang skang~

Banyak lagi beza dulu ngan sekarang. Tapi cam dah berjela2 ja aku tulis. Haha...kalau nak taw lagi kisah aku ngan abng n adik2 aku, nnti bole tanya ek..[Mood: perasan].

No comments: