Wednesday, January 12, 2011

Mari mengaji~!

Pagi2 lagi dah bangun bersiap2 untuk ke klas Bahasa Arab. Xsaited doh...tak sabar nak sampai klas. Jalan kaki pon tak pa, aku sanggup dari dewan besar ke Fakulti Bahasa Moden. Alahh...bukan jauh sangat. Kejap je dah sampai. Boleh dikira exercise aku la tuh untuk setiap minggu. Seminggu 2 kali, pegi balik jadi 4 kali la. Kira ok la jugak. 

Dah sampai klas, tipu arr kalau tak berpeluh. Duduk2 kejap, ustazah dah start cakap Arab. Aku cam biasa lah, bukannya paham sangat. Dok maen jawab ja. Yang aku taw, la [tidak], na'am [ya], ana bikhair[saya baek2 saja], fahimna [kami paham]..apa lagi vocab yang aku ada? Dah~ yang tu ja untuk dijawab. Yang laen aku tak ingat sangat. 

Tetiba ustazah tanya, Sobahalkhair? Alhamdulillah ana bi khair [yakin giler doh]. Tetiba ustazah dah gelak2. Aik kenapa lak? Pastu baru terfikir, ustazah cakap selamat pagi la, yang aku pi jawab alhamdulillah aku sihat tu kenapa? Aduh malu doh! Malu ngan budak sebelah aku. Pastu baru nak cover jawab sobahannur...dah terlambat dah. 

Emmm...macam mana la ustazah leh tukar dialog lak pagi nih? Salunya akan tanya kaifahalukum [apa khabar kamu semua] dulu. Tu yang aku yakin sangat jawab ana bikhair. Ish3...malu2~

Aku ingat aku sorang ja jawab macam tuh, upanya ada lagi orang yang jawab sama. So, rasa malu ku di bahagi 2. Ok tak malu sangat dah. 

Klas 1st belajar tulis alip ba ta sampai ya 50 kali. Perghh...tungging tebalik la plak bila tulis banyak2 ni. Bila sekali pandang mula la rasa pelek. Rasa macam tulisan bahasa laen pon ada. Huhu...Tapi seyes enjoy giler. Dalam hari yang sama jugak belajar sebut alip ba ta ngan makhraj dia skali ni. Huish aku...memang yakin. Setakat alip ba ta, tak pandang pon boleh sebut. 

Alip..ba..ta.......bla...bla...bla.....mim...nun...waw...ha'...lam alif...aku stop. Ustazah senyum. Mana ada lam alif dalam huruf arab. Tu kan gabungan lam dan alif. Owh...tak de ek ustazah?

Huh...sekali lagi aku memalukan diri aku di depan ustazah. Tunggu next klas plak, apa aku nak buat plak?

No comments: