Friday, October 1, 2010

New Parasite was found!!!

Betol ker equation nih???


Study last minit! Inilah yang sering berlaku di kalangan pelajar samada pelajar sekolah rendah, menengah, Matrikulasi mahupun Universiti. Terdapat beberapa kelebihan dan kekurangan apabila kita mengamalkan study last minutes ini. Di bawah ada disenaraikan beberapa kebaikan dan keburukan study last minutes:



Kebaikan:

1. Ilmu fresh dari note/buku

2. Dapat mengingati apa yang di baca dan di hafal kerana lepas baca terus jawab exam.



Keburukan:

1. Tak cukup tido

2. Stress bila tengok kawan2 dok rilek2 menghafal ja note kecik

3. Kelam kabut


4. Kadang2 ada yang terlepas pandang.



Ya...walaupun keburukan melebihi kebaikan, namun apa yang aku buat adalah still mengamalkan study last minutes. Kenapa susah sangat nak tukar habit aku nih? Aku ada satu citer mengenai study last minutes nih.


Citernya bermula di mana pada hari ini iaitu 1 Oktober 2010 bersamaan pada hari Jumaat, 22 Syawal 1431 hijrah, aku telah menduduki satu ujian kali kedua bagi subjek Parasitologi Persekitaran. Semalam apa lagik, bertungkus lumus aku mengerjakan note2 yang ada. Macam2 parasite aku cuba sumbatkan dalam otak aku nih. Selagi ada ruang, aku masuk saja. Tak cukup di otak aku juga meletakkannya di atas beberapa helaian kertas putih. Menconteng apa yang patut. Tido sekejap, bangun, sambung study sampai habis note. Pagi2 lepas subuh, sempat ag tido kat meja sebab takot terlalai apabila berada di katil yang empuk lagi lembut itu. Apa lagik mau tunggu, kebas kaki tangan semua. Tapi semangat mau habiskan note berkobar2. Tepat jam 9:20 am note baru habis diconteng2. Exam kol 10:00 am. Bersiap2 terus g jawab exam. Berbekalkan apa yang telah aku packing dari semalam sampai la ke pagi tadi, aku melangkah masuk ke dewan peperiksaan dengan yakinnya.

Komfem akan kebas kaki tangan lepas nih..


Bismillahirrahmanirrahim....aku mulakan dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dalam hati berdoa agar Allah mempermudahkan aku dan kawan2 menjawab exam. Biarlah kami sama2 berjaya. Dengan yakinnya aku menjawab kesemua soalan. Nama2 parasite yang dihafal, mula di cari2 dalam folder otak aku, kat mana aku simpan. Bila jumpa, terus klik open, cepat2 control c (copy) and control v (paste). Pap...siap! Yes...aku berjaya. Ruangan kosong di kertas jawapan tidak dibiarkan kosong. Aku isik sebaik mungkin. Sampailah ke saat terakhir aku berjuang memenuhkan apa yang boleh.


Selesai exam, dengar kawan bincang2. Aku try tanya, apa nama parasite yang contact with water ha???? Owh yang tuh, Anchatameoba keratitis. Owh deng!!!! Macam mana aku leh tulis Anchatameoba hystolitica? Hystolitica tuh Entameoba hystolitica. Penemuan parasite baru oleh aku pada hari ini. Yes inilah kejayaan aku pada hari ini. Hampeh....mana control c control v aku? Memang plagiat patut di hukum. Ni lah hukuman nya. Tapi aku plagiat kat note yang aku simpan dalam folder otak aku sendirik. Tak kan tu pown kena hukum? Dr. M, bagilah saya markah atas huraian saya. Buat2 tak nampaklah nama parasite penemuan baru itu saya tuh...



Aku rasa aku kurang teknik la tok study las minit. Kat bawah nih aku terjumpa beberapa tips untuk last minutes study.

  1. Turn your phone and any other distractions OFF. Distractions are probably the primary reason for you were not studying earlier to begin with.

  2. Get FOCUSED. Do not just study for 5 minutes and then give up. Although most people believe that cramming for a test will not help, in the college world it does!

  3. Set aside time to take small, quick BREAKS in between studying. It's too late to take 30-minute breaks.

  4. Determine the information in your study notes and arrange them from MOST IMPORTANT to least important. Since you are studying last minute, you should also set aside the information and notes that you already know and focus more on what you don't know.

  5. Get a good NIGHT'S REST. This is important so that you will wake up on time for your final examination.

  6. On the day of your final exam, READ OVER your notes on the way to the exam, and be prepared with whatever you need (pencil, paper) for your final examination.




p/s Trying to improve myself...


No comments: